זכויות דיירים בבתי אבות

זכויות דיירים בבתי אבותכיום, מספר הקשישים המתגוררים בבתי אבות ובדיור מוגן גבוה יותר מאי פעם. מצבם של אותם אנשים מבוגרים, בני הגיל השלישי, מגוון ביותר.

יש בהם כאלה אשר הינם בעלי יכולת תפקודית גבוהה, הן מבחינה גופנית והן מבחינה נפשית. אחרים הינם בעלי קושי תפקודי מסוים בין אם על רקע פיזי ובין אם על רקע שכלי קוגניטיבי. ישנם גם כאלה אשר תלויים במידה מסוימת באדם אחר לצורך ביצוע פעולות שונות ויש אנשים שחייבים סיוע בשל מצב סיעודי מלא או סיעודי מורכב.

חשוב לדעת שכל מי שמתגורר בבית אבות, בין אם במחלקה סיעודית ובין אם במחלקת עצמאיים, בין אם באגף של תשושי נפש ובין אם תחת כל הסדר אחר, הינו אדם חופשי ובעל זכויות ככל אדם אחר. גם גיל מבוגר אינו סיבה להתעלם מזכויות שונות וחשוב להכיר את הזכויות השונות כדי שהללו לא יקופחו.

הזכות לתנאים מותאמים

מעבר לבית אבות יכול להיות פשוט יחסית, אך הוא גם יכול להיות קשה למדי ואפילו טראומתי אם לא עושים זאת בצורה נאותה. בהקשר זה, חשוב לדעת שכל מי שמתכוון לגור בבית אבות או כל מי שנאלץ להגיע למחלקה סיעודית בבית אבות זכאי להליך קליטה מסודר, אכפתי וכזה המלווה בהסברים והנחיות.

תהליך הקליטה כולל על פי רוב מסירה של מסמכים רפואיים ואחרים מטעמו של הקשיש ובני משפחתו. בנוסף, תוך כדי הקליטה יש לאפשר פגישה מסודרת עם בעלי תפקידים משמעותיים כגון מנהל המוסד, עובדי רפואה כמו רופא גריאטר או אחות, עובדת סוציאלית, עובדי ריפוי בעיסוק וכיוצא באלה.

הזכות לפרטיות

עבור קשישים עצמאיים, שמתגוררים בדיור מוגן בחדר פרטי, הזכות לפרטיות נראית טבעית. עם זאת, חשוב להזכיר אותה גם בהקשר זה ובמיוחד כאשר מדובר על דייר במחלקה סיעודית או טיפולית. במחלקות כאלה, על פי רוב המגורים אינם ביחידה פרטית אולם אין זאת אומרת שאין לעשות את המקסימום כדי לשמור על פרטיות הדיירים.

על מנת לאפשר פרטיות, גם תחת אילוצים כאלה או אחרים וגם כאשר לא ניתן לספק חדר פרטי לכל דייר, הרי שיש להציע לכל הפחות וילון נפתח ונסגר, שיכול להיסגר סביב המיטה ואזור מסוים שסביבה. כל קשיש גם זכאי לארונית שבה ישמרו חפציו האישיים. ישנה גם זכות מלאה לכך שלא יחטטו בחפציו ולא ייקחו אותם ללא רשות.

זכות לחיסיון פרטים אישיים

כאשר מדובר בקשיש שהינו דייר בבית אבות, הרי שהנהלת המקום מחזיקה בידיה הרבה מאוד פרטים אישיים הנוגעים בו ואליו. מדובר בין היתר במסמכים רפואיים שונים, בפרטים אודות חשבון בנק, קרובי משפחה, טיפולים רפואיים נדרשים וכיוצא באלה.

בית אבות חייב לשמור בצורה סבירה על פרטיותם של הדיירים גם בהיבט של פרטים אישיים. אין למסור או להעביר לידיו של אדם בלתי מורשה מסמכים רפואיים. אין לספק פרטים שונים אודות הדיירים גם בנושאים אחרים, ללא אישורים וללא קבלת הסכמה מפורשת, לעיתים גם בכתב.

זכויות משמעותיות נוספות

בנוסף לכל האמור לעיל, זכאי כל דייר בבית אבות לזכויות פרטניות נוספות. בין היתר מדובר בזכויות כגון:

  • זכות לסביבה נקייה ומטופחת – יש לדאוג לניקוי קבוע, ריקון פחים, אסתטיקה כללית של אזור המגורים.
  • זכות לטיפול מותאם – בית האבות חייב לספק טיפול מתאים, על פי צרכיו של הקשיש ובהתאם לרישיון ההפעלה. מחלקה סיעודית, למשל, לא יכולה שלא לספק שירותי רפואה מתאימים, מתקנים מותאמים וכל סיוע שנדרש.
  • בנוסף, לא ניתן למנוע יציאה מהמתחם, של הקשיש שמצבו מאפשר זאת, ביקור של קרובים ואת הזכות להגיש קובלנה במקרים שבהם זכויות שונות לא נשמרות במלואן.

אולי יעניין אותך גם:

האם הבחירה בין בית אבות לבין דיור מוגן מושפעת ממצבו המשפחתי של הקשיש?


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715433

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר