הכירו את תוכנית משרד הבריאות להגנת קשישים בבתי אבות ודיור מוגן

הציפיות לכך כי וירוס הקורונה ינוצח במהירות נמוגו. נראה כי יעבור לא מעט זמן בטרם ימוגר הנגיף. ברור הצורך למנוע הדבקה שלהכירו את תוכנית משרד הבריאות להגנת קשישים בבתי אבות ודיור מוגן אוכלוסייה בסיכון ובפרט בני הגיל השלישי והרביעי. במוסדות, בתי אבות, בתי חולים גריאטריים וכיוצא באלה, מיישמים כיום בצורה טובה את התוכנית של משרד הבריאות. תוכנית מגן אבות ואימהות (הפרויקט בהנהלת פרופסור גמזו), להלן עיקרי התוכנית ורבדיה השונים.

מדוע משרד הבריאות מקצה משאבים מיוחדים לבני גיל הזהב?

המיקוד בתוכנית, במוסדות טיפוליים ובתי אבות נובע מסיבות שונות. אלה מקומות שבהם שוהים יחסית בצפיפות, ריכוזים של אנשים שחלקם בעלי מגבלות תפקודיות ברמה כזאת או אחרת. הנוכחות המתמדת של צוותים מטפלים רב תחומיים והשוני בשגרה היומית, מחייבים הגברת המודעות בכל רגע שבו נמצאים בקרבה לקשיש.

חלק מהקשישים הינם בעלי ירידה מנטלית או גופנית, שהופכת אותם לנזקקים ליד מושטת ותמיכה מוגברת. בנוסף, התוכנית מבקשת לסייע בשמירת שגרה ומגע אנושי, החשובים למטופלים ולקשישים, לטובת רווחה נפשית ותחושת ביטחון. מכיוון שהמערכת עמוסה גם בשגרה והטיפול אינטנסיבי, הגדרת נהלים ותוכנית עבודה מסודרת ומוקפדת חיוניים מאוד. תוכנית אחידה נחוצה גם מכיוון שהמוסדות השונים לטיפול בקשישים נמצאים תחת פיקוח גורמים שונים עם ריבוי נהלים, מחייבת הגדרה חד משמעית המותאמת לצרכי האתגר הנוכחי.

מה בתוכנית 'מגן אבות ואמהות'?

זירוז בדיקות ושיפור אפשרויות הבידוד

על פי התוכנית, על מנת להגן על קשישים בבתי אבות ובדיור מוגן יוקצו יותר משאבים לבדיקות. בתי אבות ומוסדות גריאטריים יקבלו עדיפות במספר הבדיקות וגם בביצוע ניתוח התוצאות. כמו כן, יבוצעו בדיקות מדגמיות יזומות. בעת הצורך, שיפור מערך הבדיקות יאפשר בידוד מהיר ויעיל יותר. יוגדרו אזורי בידוד ויופנו משאבים גם לבינוי ושיפוץ, על מנת להפריד בין אוכלוסיית הבריאים לחולים שיאותרו.

עדיפות במתן מענה

בתי אבות, דיור מוגן ובתי חולים גריאטריים יקבלו עדיפות במענה מהיר ופתרון מענה לצרכים השונים. בנוסף, התוכנית כוללת גם הקמה של מוקדי מענה לבני המשפחות של הקשישים ולצוותי סיעוד וכלל כוח האדם. הציבור הרחב הדואג לקרוביו מקבל מענה מהיר ויעיל. במוקדים הזמינים ניתן לקבל סיוע, הדרכה בנושאי ביקורים, שמירת הבריאות, רווחה ועוד.

הקצאת תקציבים ומימון

במשרד הבריאות החליטו להעמיד לרשות בתי אבות או מוסדות פרטיים המצויים בקשיים סיוע תקציבי. באמצעות מטה מרכזי, הקצאת המשאבים והפנית תקציב למקומות הנחוצים תיעשה לטובת האוכלוסייה המבוגרת ולטובת טיפול מיטבי.

תגבור מצבת כוח האדם ושיפור אמצעי הניטור והבקרה

צוות מאורגן של משרד הבריאות נערך לפתור בעיות של כוח אדם זמין. בהרבה בתי אבות ודיור מוגן מתמודדים גם בשגרה עם עומס עבודה מרובה. לאור משבר הקורונה, מצוקת כוח האדם עלולה להחריף במידה ניכרת. על כן, כחלק מהתוכנית הוקם מערך להפניית כוח אדם ואספקת ציוד חיוני כגון ניטור, מכשירי הנשמה וכיוצא בזה. התוכנית כוללת מתן מענה על ידי ניוד כוח אדם, גיוס צוות מטפלים ואחיות מקרב הסטודנטים לסיעוד ולימודי אחיות וגיוס כוח אדם נוסף.

הבטחת טיפול שוטף ותמיכה מרשויות הרווחה

משרד הבריאות הגדיר כמטרת אב להבטיח טיפול שוטף ורווחה גופנית ונפשית לכל השוהים בדיור מוגן, בתי אבות או מוסדות גריאטריים. הנהלת המוסדות השונים תמשיך לשמור על שגרה ועל פעילות טיפול ורווחה. יוקמו אזורים נוספים להתרגעות ופנאי בחצרות (באוויר הפתוח) תוך שמירה על פעילות שיקומית או גופנית, שמירה על בטיחות תזונתית ומעקב דיאטני. יתבצעו פעולות מקיפות לחיזוק הקשר האישי ולשמירה על מצב רוח ותחושת בטיחות ורווחה. הנחיות פורסמו בתפוצה רחבה, בדפוס ובאמצעים דיגיטליים, בנושאי פרט, רווחה, בריאות ותפקוד.

מקורות ולקריאה נוספת:

https://govextra.gov.il/ministry-of-health/care-covid19/national-program/
https://govextra.gov.il/media/17274/elderly-care-covid19.pdf

מיי מדיק

אולי יעניין אותך גם:

קרן אור – ייעוץ והכוונה לבחירת בתי אבות

מהן הזכויות של הדיירים בבתי אבות?

האם בחירה בין דיור מוגן לבין בית אבות קשורה למצבו המשפחתי של הקשיש?


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715433

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר